Koreograaf Mai Murdmaa loob kauni ja tundelise lavastuse

Toomas Kuter. Pärnu Postimees. 5. mai 2009.

Reedel, 22. mail esietendub Endla teatris Pärnu rahvusvahelise ooperimuusika festivali (“PromFest”) ja Endla koostööna valminud Jules Massenet’ ooper “Thais”. 

Selle filosoofilise koega romantilise ooperi peaosades astuvad üles Klaudia Taevi nimelise ooperilauljate konkursi võitjad, sopran Veronika Dþiojeva Venemaalt ja bariton Ilja Siltðukov Valgevenest. Ooperi muusikaline juht on Erki Pehk, kunstnik Madis Nurms ja lavastaja tunnustatud koreograaf Mai Murdmaa, kellele “Thais” on teine ooperilavastus. 

Loominguline kõrvalehüpe

Esimesena lavastas Murdmaa Eino Tambergi ooperi “Lend”.

“Ooperilavastuste puhul kasutan neid omadusi, mis mul koreograafi ja ballettmeistrina on. Teen seda seetõttu, et ballettmeistril on olemas muusikatunnetus ja kompositsioonitaju, mis ooperi puhul on olulised,” ütleb Murdmaa, kes peab “Thais’” lavastamist oma loometeel kõrvalehüppeks. “Tegelikult ma ei ole ooperireþissöör,” kinnitab ta ja lisab, et ometi on ooper talle draamast lähedasem: selles on muusika. “Draamas on sõna, milles ma ei tunne ennast päris vabalt.”

Murdmaa on kindel, et täisväärtuslik draamalavastaja saab olla vaid see, kes ise on laval näidelnud. 

“Sama on ooperiga. Tegelikult peaks oopereid lavastama see, kes kunagi on ise laulnud. Muidugi oleks ideaalne, kui ma suudaksin täielikult vokaaltehnikat vallata, kuid niisuguseid ideaalseid situatsioone pole vist olemas, et üks inimene kõike valdab,” usub lavastaja Murdmaa.

Pärnusse kutsus Murdmaa lavastama Erki Pehk. “See oli puhtalt Erki idee. Hiljem, kui me kunstnik Madis Nurmsiga kokku saime, sulandusid meie seisukohad kiiresti ja meie põhimõtted ühtisid.” 

“Thais’” lavaletoomist peab Murdmaa tihedaks ja ühtlaseks loominguliseks koostööks. Ooperi valikki on tema meelest õnnestunud. 

“Mulle tundub, et “Thais” on täpne valik. Kõik osatäitjad sobivad väga täpselt: nii Nicias kui Athanael ja muidugi Thais ise – nad kõik on just sellesse ooperisse väga sobivad lauljad ja näitlejad,” lisab ta. 

Ilu ei kao

Pärnus etendatav ooper valitakse välja noorte inimeste järgi, kes on pälvinud auhinnalisi kohti Klaudia Taevi konkursil. Murdmaa on kindel, et neil on ees kena lavakarjäär. “Nad on väga perspektiivikad, nii Veronika Dþiojeva kui Ilja Siltðukov,” lausub Murdmaa.

22. mai esietendusele tulijaid ootab esteetiline ooperielamus, mis kujutab endast modernse ooperilavastuse ja klassikaliselt üleva konservatismi sünteesi.

“Seda etendust tehes oleme püüdnud jälgida kahte asja,” märgib Murdmaa. “Ühelt poolt on see nüüdisaegne lahendus, teiselt poolt väga esteetiline. Puudub tänapäeva teatrile iseloomulik robustsus. Kompositsioonid on selles ooperis esteetilised, samal ajal on nad edasi antud läbi nüüdisaegse prisma.”

Murdmaa on kindel, et moodsates lavastustes kipub ilu ära kaduma. 

“Massenet’ muusika on nii kaunis. Siin pole muud võimalust: lavastuski peab olema kaunis. Ta on küll tinglik, kohati robustselt groteskne, aga jääb esteetiliseks. Ilu põhimõtet oleme etenduse väljatoomisel jälginud algusest peale.” 

Murdmaa usub, et publik saab Pärnu “Thais’st” psühholoogiliselt tundelise elamuse. 

“Selle lavastuse puhul lasin ma oma fantaasial vohada ja kõik võtsid sellest tuld,” ütleb ta. 

Nooruslik Murdmaa tahab ennast edaspidigi jagada oma kolme lemmiklinna - New Yorgi, Moskva ja Tallinna vahel. Pärnust lahkudes seisab tal ees mitu projekti koostöös Kaie Kõrbiga nii Eestis kui Venemaal. 

“Moskvas olen küllalt sagedane külaline. Seal on ilmselt ees “Surmatants” Kaie Kõrbiga ja “Alice imedemaal” lavastus. New Yorki tahan sõita järgmise aasta veebruaris. Venemaal panin kokku Tshehhovi “Kolme õe” ja “Kajaka”. Tööd on küllalt, kuigi mitte ooperi vallas. Ooperis olen ma siiski külaline. Loodan, et õnnestunud külaline,” lausub Murdmaa lõpetuseks.